Zware Stenen - Reisverslag uit New Delhi, India van Gosse Wielinga - WaarBenJij.nu Zware Stenen - Reisverslag uit New Delhi, India van Gosse Wielinga - WaarBenJij.nu

Zware Stenen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gosse

17 December 2008 | India, New Delhi

Het wegen net in India wordt op dit moment gerenoveerd. Eigenlijk wordt de capaciteit verdubbeld. Net als in Nederland is het een complex system van verbindingswegen die om natuurlijke of eigendomsrechten lopen zoals ze lopen. Één ding is zeker de wegen zijn niet recht zoals in de Verenigde Staten.

Alle vervoermiddelen zijn denkbaar op elke type weg. Zijn het nu fietsen wel of niet aangedreven met een motortje. Handkaren met vee er voor of erachter, of een veel te kleine man die zich voort ploegt. Karren met ossen ervoor of een model trekker die voor onze begrippen gedateerd is. Brommers die zwaarbeladen met dozen, emmers, kippen, melkbussen of gehele familie ronkend het asfalt vreten. Kleine motoren, maximum aantal cc is 500 van de legendarische Royal Enfield, die met duizelend wekkende vaart zich handig tussen al het andere verkeer bewegen. Auto’s in elke denkbare soort met hoeveelheden mensen erin waarvan je denkt, hoe bestaat het. Kleurrijk beschilderde vrachtwagens die afgeladen als te zware eenden over de weg waggelen. Uitpuilende bussen die er een sport van maken om de andere weggebruiker de schrik aan te jagen door op de verkeerde kant van de weg te rijden.

Dit gegeven krioelt al toeterend van A naar B, hier tussen door steken mensen, honden en koeien over. Voor het laatste object gaat alles in de ankers, de koe weet dat en zal het niet nalaten om daar heerlijk eigenwijs halverwege de tocht meerdere keren van richting te veranderen.

Ondertussen wordt er gewoon aan de weg gewerkt, dit geeft de nodige opstoppingen met mooie schouwspelen. De wegwerker in Nederland waant zich altijd veilig achter mooie pionnen en vele knipperlichten of achter een hekje. Soms wordt er een verplaatsbare vangrail geplaatst en dat zal de weggebruiker op afstand houden.

Hier worden er stenen op het wegdek geplaatst, het is mij een raadsel welke Indiër dat doet want het zijn wel hele zware stenen. En eerlijk is eerlijk bijzonder effectief. Op dit soort stenen raken de zwaarste jongens hun voortreinen kwijt. Menig bus vindt haar Waterloo op deze obstakels, en de wegwerkers ja die zijn er dan niet want het gebeurt alleen s’nachts. De stenen zijn niet verlicht.

Hulde Gosse

• 18 December 2008 - 20:14