7de reis - Reisverslag uit Poona, India van Gosse Wielinga - WaarBenJij.nu 7de reis - Reisverslag uit Poona, India van Gosse Wielinga - WaarBenJij.nu

7de reis

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gosse

11 Juli 2006 | India, Poona

Nu ik een half jaar voor Aerotor werk, een dochter van Suzlon, is dit de 7de reis. Suzlon produceert en bouwt windmolens. Voor Suzlon mag ik als project manager nieuw bouw projecten coordineren. Dit zijn nieuwe productie faciliteiten om wind molens te kunnen maken. Op dit moment zijn we bezig met de laatste fase van een fabriek in Pipestone Minnesota. Het hoofs kantoor van Suzlon staat in Pune, dus reis ik op en neer van USA, Nederland en India. Het schema is week NL, week USA, week India, week NL and so on.

In India is het regen seizoen begonnen, veel water met hoge temperaturen in het begin. Dus erg klam en benauwd. Door het vele water raakt het ontwateringstelsel geheel ontregeld. Het kan ook haast niet anders want na 9 maanden van droogte wordt alles in dit riool gegooid en gebouwd. Je ziet soms een nieuw gebouw voor de helft in het open riool staan. Daar begint dan ook de ellende het water gaat haar gang wel. En trekt zich nergens wat van aan. Gevolg is dat dan hele stukken weg, huizen en gebouwen opeens in een meter rioolwater staan. Het is een ongeloofelijke troep dan met een meur die je niet snel vergeet. Aan de andere kant is het ook wel weer mooi al dat water, spoelt mooi de troep weg.

Op weg naar Pune valt het me op hoe snel alles kan veranderen in dit land, zowel de natuur die spurt maakt met al dat water en die temperatuur. Ook gebouwen waar men een maand geleden nog mee aan het bouwen was zijn nu alweer klaar. De muuren worden misschien voor eens en altijd een keer geverfd en de stoffeerder staat met zijn wagens voor de deur. Ja ook hier gaan deze processen 24 uur per dag en 7 dagen in de week door. Het motto vele handen maken licht werk is hier uit gevonden. Je ziet de mensen als mieren hier werken,lopen op steigers gemaakt van bamboe,hoezo arbo. Deze week zal ik weinig van het land zien, vier dagen vergaderen. Toch krijg je een gedeelte van dit stuk van India weel mee. Het is hier gewoon anders dan thuis.

Hulde

Gosse