grote koelkast - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Gosse Wielinga - WaarBenJij.nu grote koelkast - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Gosse Wielinga - WaarBenJij.nu

grote koelkast

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gosse

27 Juli 2006 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Pipestone Minnesota, in oude tijden het middelpunt van de wereld als het om vredespijpen ging. Er zit hier op enkele voeten onder het aardoppervlakte een steen laag die zich gemakkelijk laat bewerken tot pijpkop. Deze pijpkop is het hart van de vredespijp. Tegenwoordig is dit kleine stadje in de winter een slaap stad en in de zomer een plek waar veel mensen komen. Mensen komen om het historische gevoel te halen van 200 jaar terug. Dat indianen en bizons hier de dienst nog uitmaakten. Er is zelfs een arena gebouwd waar verhalen worden nagespeeld. In Friesland noemen we dat iepen loft spul, in Nederlands, open luchttheater.

De eet cultuur blijft me verbazen, elke ochtend zitten vele mensen in de plaatselijke restaurants. En eten kunnen ze hier, complete maaltijden worden naar binnen geschoven. En dat gewoon om half acht in de morgen. Niets is te gek, van eieren met spek en geboterd brood tot een steak.

Tussen de middag lunchen bij een van de fast food ketens. Hier zie je echt iedereen komen. En het moet wel een goede handel zijn, anders zouden er nooit zoveel ketens zijn in een stadje van amper 4000 inwoners.

En op de avond zitten de restaurants weer propje vol. Vlees hoeveelheden van 300 tot 650 gram. Niet te geloven dat veel mensen dat zomaar naar binnen kunnen werken. En wat je niet opkunt gaat mee in een bakje naar huis.

Als je de hoeveelheden voedsel ziet wat naar binnen wordt gewerkt, is het haast wel logisch dat de meeste mensen hier wat meer dan te zwaar zijn. En ogenschijnlijk stoort ook niemand zich eraan. De kleren die deze grote lichamen moeten bedekken zijn gewoon te koop. Bij ons is een spijkerbroek met een omvang maat van 40 enorm. Hier zie je gewoon de maten door lopen naar 52 inch. Buik omvang van 52 inch is wel even 1.30 meter.

Ook de hoeveelheden die je in de supermarkt kunt kopen zijn enorm. Pakken melk van haast 4 liter, pakje boter van ongeveer 1 kilo, 5 kilo suiker, een emmer jam van haast 4 liter of wat denk je van 10 kilo gehakt. Eén ding is zeker je hebt dan ook weer een grote koelkast nodig.

Hulde,

Gosse